Jdi na obsah Jdi na menu

Jak neodradit rodinu od zdravého stravování

15. 11. 2017

Ze zpráv s dotazy, které mi poslední dobou posíláte, jsem vybrala takové ty nejobvyklejší, nejčastější a rovnou na ně odpovím. Myslím, že to bude zajímat víc lidí.

O co tedy jde ?

Píšete mi, že ačkoliv se vám líbí moje recepty, chtěli byste svůj jídelníček ozdravit, nebo jste už zkoušeli podobně vařit, chutnalo vám to, cítili jste se po tomto jídle skvěle, zbavili se různých zdravotních potíží apod, tak máte problém.

A ten problém je ten, že s vámi zdravá jídla nechtějí jíst děti nebo partneři. 

Případně nikdo kolem vás tomuto stravování není nakloněn a vás to deptá a nedokážete si to " svoje " prosadit.

 

Prvně bych chtěla říct, že každý krůček se počítá.  Každá, i sebemenší změna směrem ke zdravému stravování je skvělá. A  když začnete nenásilně a nenápadně nahrazovat nezdravé suroviny zdravými, máte velkou šanci, že si partner nebo děti časem zvyknou.

Další věc je ta, abyste zásadně neříkali, co v tom jídle je. Moje první začátečnická chyba. S hrdostí jsem nesla na stůl moučník, o kterém jsem byla přesvědčená, že bude rodině chutnat a dílo jsem dovršila osudnou větou : " tak to jsem nečekala, že dort z řepy, politý carobovou polevou bude tak dobře chutnat ".

Načež se manžel a starší dítě na mě podívali s nefalšovanou hrůzou a znechuceně odvětili - " tak tohle teda jíst nebudem ".

Tak asi taksmiley

 

Nesnažte se taky kráčet mílovými kroky. Je lepší začít pomalu ale jistě než naráz vyházet všechno nezdravé a pak se jednak málem zbláznit z toho, že nebudete ještě přesně vědět jak máte co s čím použít a jednak toho na vás najednou prostě bude moc.

I rodina si snáze zvykne, pokud to půjde pomalým lehkým tempem. 

Nejhorší co může být je žena, která se v náhlém potřebě změnit jídelníček změní i v chování a to tím nepříznivým směrem. Protože se do změny vrhla po hlavě a naplno, je pod příšerným tlakem, ještě přesně nezná, neví spoustu věcí ale má pocit že to musí prostě být všechno naráz a tak se vlivem stresu mění na stohlavou saň chrlící všude oheň.

Samozřejmě logický důsledek toho je, že partner se začne taky rozčilovat, neboť je z té nepříjemné atmosféry doma také pod příšerným tlakem, děti jakbysmet a doma nastává nedýchatelné dusno.

No, to potom asi příliš podpory nečekejme.

 

Daleko lepší je snažit se postupně učit vše nové, trpělivě zkoušet, nenechat se odradit případnými počátečními neúspěchy a jídlo servírovat s láskou a nadšením a s taktním pomlčením o složení pokrmu.

Mějte radost z každého, i droboučkého úspěchu, buďte nadšení, že se  snažíte s láskou pečovat o své tělo a buďte trpěliví.

Nevyvíjejte tlak, který zákonitě přitahuje protitlak a uvolněte se. Netrvejte kategoricky na tom, že tohle jídlo prostě musí sníst, jinak nebudou zdraví.

Nemusí ! A taky ho tímto způsobem nesní.

 

Postupně se naučíte jídlo ochutit tak, že bude chutnat výborně. Postupně se i vaší rodině začnou čistit chuťové buňky a tato jídla vám začnou opravdu chutnat a konvenční už vám přijdou přesolená, překořeněná a přeslazená.

A co říká okolí, vám může být jedno, ti ať si jedí co chtějí. 

A pokud přes všechnu snahu u své rodiny s převratem neuspějete, uvědomte si, že to děláte hlavně pro sebe.

Možná si myslíte, že váš partner by měl to či ono, ale je to jeho problém. Nikoho ke změně nedonutíte násilím.

Pokud nefungují výše uvedené postupy, pak musíte nechat druhého, aby si ke změně došel sám.

Většinou bohužel zafungují až vážné zdravotní problémy a někdy ani ty ne.

Vzpomínám si na jednoho pána, kterému onkolog doporučil libové maso a šunku. Je to lehké, dietní.

Tak takhle to bohužel není.

Každopádně je to každého volba.

 

Pár tipů na postupné nahrazování surovin :

 

1.  Klasické těstoviny zkuste nahradit kukuřičnými nebo rýžovými.

2. Těsto na buchtu udělejte z části z bílé a z části z nějaké zdravé mouky. Postupně při každém pečení přidejte o něco víc zdravé mouky, až ji nakonec tu bílou nahradíte úplně.

3.  Nebojte se pokrmy víc osolit. Ze začátku než se vám vyčistí chuťové buňky, vám zdravá jídla mohou připadat chuťově nezajímavá a proto si je víc osolte.

4.  Přidávejte do jídel bylinky, jednodruhové koření - papriku, kurkumu, kmín...

5.  Moc dobře chutnají jídla s osmaženou cibulkou, hodně jídel co připravuji, se dělá na cibulkovém základu.

6.  Sýr nahraďte občasným použitím tofu.

7.  Vajíčka se skvěle napodobí dýní osmaženou na cibulce.

8.  Můžete zkusit kompromis - klasické těstoviny se zdravou omáčkou nebo zdravé těstoviny s nějakou klasickou omáčkou.

9.  Naučte se používat domácí zeleninové vývary. Dělejte z nich polévky, omáčky.

10.  K zeleninovým omáčkám či jen tak k zakousnutí upečte zdravou sekanou nebo karbanátek. Nebo karbanátek zaviňte do rýžového papíru a osmažte, tomu málokdo odolá.

11.  Jídlo můžete dochutit i umeoctem a pravou sójovou omáčkou.

12.  Tatarku, majonézu či smetanu nahraďte jejich rostlinnou verzí. Mléko si udělejte doma z vloček, kokosu, máku, mandlí, ořechů......Tak vás i vyjde podstatně levněji než kupované.

13.  Bílý cukr nahrazujte sladem, různými sirupy nebo medem. Sirupy i med jsou sice pořád jednoduché cukry, které nám neprospívají, ale aspoň nejsou chemicky rafinované a při přechodu na zdravější stravování postupně začneme zjišťovat přeslazenost konvenčních sladkostí a bude nám stačit jemnější přirozená sladkost těchto sladidel.

 

Nebo zkuste sladit i stévií, ale ne každému chutná.

Další skvělý způsob jak osladit, je použít sušené ovoce, buď v pevném stavu, nebo rozmixované.

A také můžete použít koncentrovanou ovocnou šťávu.

U velkých cukromilů alespoň snižujte množství cukru nebo dejte např. do buchty malé množství cukru a zbytek doplňte sladem či sirupem, přidejte víc rozinek apod.

Uvidíte že se to poddá. 

 

Přeji vám hodně úspěchů ve změně stravování svých blízkých.

 

Jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosím.

 

Zdroj foto : Pixabay

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář