Jdi na obsah Jdi na menu

Kompletní talíř

26. 1. 2021

Pokud si dáte alespoň jednou denně KOMPLETNÍ TALÍŘ, bude mí t vaše tělo vše, co potřebuje.

A co by vlastně na takovém talíři mělo být?

1. Sacharidy (obiloviny)- měly by zaplnit přibližně polovinu talíře.

2. Bílkoviny (luštěniny, i výrobky z nich, např. tofu, tempeh,)- na talíři by měly být v množství cca 10-15%.

3. Tepelně upravená zelenina -  v množství cca 30% plus malé množství syrové zeleniny. V letním období přidáváme více syrové zeleniny, v zimě spíš jen na ozdobu.

4. Kvašená zelenina- 1-2 lžíce

5. Talíř je fajn doplnit i zelenou natí na posypání, a semínky.

 

Obiloviny obsahují tzv. složité (dlouhé) cukry, které nám dodávají energii postupně, na rozdíl od cukrů jednoduchých.

Energie nám tak vydrží déle, nenásleduje propad jako u sladkostí a netrpíme psychickými výkyvy.

Bílkoviny potřebujeme, v případě veganství či vegetariánství je nezbytné doplnění rostlinnou alternativou (luštěniny), ale přebytek může být nebezpečný.

Zeleninu pečeme, vaříme, napařujeme, dusíme....tepelně upravená je lehce stravitelná, nezatěžuje trávení jako syrová.

Kvašená zelenina je chuťově výborná a obsahuje cenné enzymy, probiotika, vitamíny...nejlepší je vyrobit si domácí.

Zelené natě můžeme využívat i v zimě, doma si pěstovat petrželku či pažitku v květináčku. Nebo namočit odříznuté vršky kořenové zeleniny a dát na talíř s trochou vody. Za pár dní začne vylézat nať.

Další možnost je řeřicha pěstovaná na vlhčené vatě.

Semínka nám dodají cenné nenasycené mastné kyseliny, vitamíny a minerály.

 

Tak, a teď už se nemusíte bát, že vám bude něco chybět.